NuffNang

zz

Social Media Exchange Website - Likenation

Tuesday, 20 May 2014

Mampu Bersabar ~~

Datang mimpi buruk lagi harini:(
Mimpi kali ni pernah berlaku ngan orang yang pernah disayangi.
Dan pernah mimpi tentang mimpi yang sama.
Memang betul,mimpi ni mainan tidur.
Tapi,mimpi ni juga penunjuk kebenaran.
Pernah termimpi tentang penipuan sidia.
Rupanya betul di alam nyata.
Mimpi ni naluri hidup.
Ohhh,baru tahu tentang dia selama ni.
Hanya dalam mimpi,rupa2nya betul sangkaan naqiu.
Naluri kuat,pernah sidia menipu.
Tapi naluri tak pernah menipu.
Naluri tak pernah berbohong.
Cukuplah sekadar peringatan selama ni.
Buat baik berpada2,buat jahat jangan sekali.
Terlebih buat baik pun salah,terlebih buat jahat pun salah.
Jadi,sebelum terkena.
Baik beringat,biar selamat sebelum terkena.
Selama ni,mampu je bersabar.
Sabar selagi mampu.
Rugi menyesal selepas terkena.

Cuma nak bagi peringatan : Jangan percaya cinta jarak jauh walaupun diberi kepercayaan.

I remember what you did to me, and I was still able to put up with what you do


Friday, 16 May 2014

Apa itu GST??

"saya ada tengok wartawan tv3 menemuramah secara rambang terhadap peserta perhimpunan membantah GST hari tu... soalan wartawan "Adakah anda tahu apa itu GST??? " kebanyakan peserta perhimpunan tersebut tidak tahu apakah GST... so, saya pun terfikir apa motif diorang ikut perhimpunan tu????? Mungkin ramai yang tak tahu lagi tentang GST, tapi ikut sahaja belakang orang..."
Persoalanya,apa itu GST?? 

GST itu ialah Isu dan Perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan

Apakah cara perlaksanaan nya ??

GST akan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang sedia ada . Pada masa ini , cukai jualan dikenakan ke atas barangan ketika diimport atau di peringkat perkilangan. Cukai perkhidmatan pula dikenakan ke atas perkhidmatan tertentu termasuk profesional hotel dan restoran . GST didakwan sebagai sistem cukai yang lebih komprehensif , efisyen , telus , dan efektif . Ia juga diduga akan menambahkan pendapatan cukaitahunan untuk kerajaan . Dalam sebuah reaksi seorang pensyarah perakaunan dari UITM berpendapat , GST tidak membebankan dan akan menambahkan hasil negara .

 Antara reaksi rakyat yang merasai kewujudan GST dan kebaikan GST.

  1. Anak sye bru keluar wad
    Sye g hospital kota tinggi
    Anak sye kne tahan 3 hari

    Bil tetulis perlu dibayar 5oo ringit
    Tapi dgn bantuan yg kerajaan bgi
    Sye perlu byr rm 11 ringgit sahaje
    Bersyukur lah dgn ape yg tlh dbrikn
    Mungkin 5oo ckup sikit bgi yg sng 
    Tpi bgi nelayan mcm sye iya ckup byak
    Tme ksh kpd kerajaan dan sye bersyukur kpd Allah amin.sahaje nak kongsi 
  2. Sya kerja nelayan,untunglah kita rakyat malaysia.dengan adanya GST.mcm2 kita dapat dari kerajaan.cma ada segelintir je yg x tahu nak menghargai

Sebenarnya GST ni ada kebaikan.Kalau takda...buat apa kerajaan laksanakan.fikir2kanlah.

Tak ramai yang tahu.kalau tanya yang pergi berhimpun tu pun.90% yang pergi perhimpunan bantah GST  tak tahu apa itu GST dan apa kebaikannya.renung2kanlah.


Tuesday, 6 May 2014

Masa Berlalu ~~

Arrrggghhh,cepat tol masa berlalu..banyak lagi kerja tak habis.Lusa da naik flight ke chengdu,persiapan pe semua tak wat lagi.Sok hantar baju2 pergi dobi je la pagi,petang collect.lusa terus bercuti.Memang masa berlalu cepat sangat.Hahaha,kawan tak tau pun.cuma cakap kat diorang balik kampung.Settlekan loan buyer beli kereta sok.leh la rilek da.