NuffNang

zz

Social Media Exchange Website - Likenation

Sunday, 26 January 2014

[Ekslusif] JANGAN KAHWINI 6 Jenis WANITA Ini


 JANGAN KAHWINI 6 Jenis WANITA Ini | PESAN RASULULLAH SAW | Pesanan Rasulullah saw untuk kaum Lelaki: “Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah”.




1.Wanita Ananah:

wanita yang banyak membebel itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati. 


2.Wanita Mananah:

wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3.Wanita Hananah:

Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.

4.Wanita Hadaqah:

melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebegini merunsingkan kepala lelaki. Apa yang dilihat semua dia inginkan. Dia juga suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang sudah botak.

5. Wanita Basaqah: ada 2 makna,

Pertama, wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Kedua, dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6.Wanita Syadaqah:

banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Bebelanya itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan tukang bebel saja. 

Monday, 6 January 2014

Rasanya perlu atur balik hidup ni.





pas hampir sehari memikir,ni la keputusan naqiu.naqiu sambung study balik.3 tahun je.sabar je la.x lama pun,pejam celik,pejam celik da 3 tahun.semoga berjaya.alhamdulillah.bab KLMU tu.harap2,x de la student2 yg bercita2 nk blajar kat sana.9/10 pelajar sana susah nak lulus,bukan apa.banyak keluarkan duit dari banyak kerahkan ilmu.so,naqiu da wat keputusan,naqiu amek sains komputer.kat uitm kowt.nak tahu cerita selanjutnya,kena la tunggu bulan 4 ni.hope dapat la.









Sunyi


Jalan raya terlampau sunyi,Untuk aku terus bermimpi,Mataku belum mengantuk lagi,Bawalah ke mana sahaja kupergi.

Tunjukkan aku bulan gerhana,Tiada siapa nak ku jumpa,Pendirianku tiada kusangka ada,Oh tak mengapa.


Malam semalam gundah gulana,Hari ini hari mulia,Tak pernah daku rasa begini,Seperti mati hidup kembali.
Bawa kuhilang dari ingatan,Hari ini sehingga esok,Tak pernah daku rasa begini,Seperti mati hidup kembali.

Agar sepenuh dengan pendirian,Kucapai sebelah tangan





Sebalik awan ada cahaya,Bercahayalah selamanya




Daku tertawa seorang diri,Darah yang mengalir terhenti,Fikiranku melayang-layang,Tiada siapa yang perasan.




Seperti mati hidup kembali

Wednesday, 1 January 2014

CintaKu DiperMainkan

Tidak kah engkau tahu sayang
Betapa ku sayang padamu
Kerna kau insan yang ku cinta
Untuk selama lamanya

Tapi disebaliknya apa
Yang kau berikan pada ku
Kasih dan sayang ku tiada
Pilunya di hatiku ..

Kini kau berubah
Kau tak seperti dulu
Mengapa sayang mengapa
Engkau jadi begini ..

Kini aku menyesal menyintaimu
Kerna cintaku dipermainkan
Secukup cukupnya..

Hampalah diriku dalam percintaan
Kau membuat ku tidak mahu cinta lagi sayang..

Mengapa engkau permainkan
Cinta yang sudah kita bina
Kini kalau tak sayang lagi
Berterus terang padaku

Jangan lah engkau menyeksaku
Tak sanggup lagi ku menanggung
Dugaan cinta yang ku beri
Terhadap diriku
Sakitnya hatiku
Sampainya hatimu..
Kau tidak melayan diriku
Seperti dahulu ..

Cuba kau rasa kan lah apa yang ku rasa
Kini pasti kau juga akan
Menyesali cintaku ini..

Kini airmata pun mula mengalir
Engkau maseh belum berubah rubah
Engkau tetap sama..

Kini aku meminta maaf
Kerna hatiku dah tertutup
Untuk dirimu oh sayang..

Lepaskan aku ..
Bebaskan aku ..
Pergila sayang..
Jangan kembali lagi .. oh woho