NuffNang

zz

Social Media Exchange Website - Likenation

Wednesday, 27 March 2013

Chicken Caramel BBQ


Assalamualaikum.
Meh belajar memasak.hahahaha,taw je,ada yang da besar panjang tapi tak taw nak memasak kan.Tak kira la laki ke pompuan.leh jer belajar memasak.Belajar tu satu ilmu. :)


Ayam BBQ Berkaramel

Bahan :

ayam (1 1/2 kg kepak ayam)

Bahan kisar halus:
bawang merah ( guna 1 biji bawang holland)
bawang putih (guna 7 ulas bawang putih)
halia (guna 3 inci halia)

Bahan perap:
serbuk ketumbar 
serbuk jintan manis 
serbuk jintan putih 
gula apong @ gula melaka (guna lebih kurg 1 senduk gula merah )
garam
ajinomoto (skip pun boleh)
serbuk lada hitam berperisa ajishio ( tambah)

Cara2 :
1.Perap semua bahan kisar dan bahan perap pada ayam..lumur rata2 dan perap semalaman..perap 4 jam ..
2.Lepas perap bolehla dibakar @ dipanggang guna arang. Boleh grill guna microwave je... tp menurut orang,lebh sedappp bakar guna arang dr guna oven mahpun microwave... masa bakar tu renjis2 la air perapan ayam tu kt ayam td...api kena jage sbb mudah hangus luar n tkut dlm x masak klo gune api besau sgt.. hehe...bila da masak agkat la n bj dimakan gitu saja atau cicah gan soa cili@sos lada hitam @sos bbq @sos pedas dibawah ini...
bakar guna pemanggang ajaib....





Resepi Sos BBQ Pedas


Bahan2 :
7 tangkai cili padi
1 ulas bawang putih
1/2 cawan kicap manis
1/2 cawan sos tomato
(kisar halus bahan diatas)

1-2 cawan air
garam
gula
bijan yg disangai (kalo suka)

Cara2 :
1. Masukkan bahan kisar n air kedalam saucepan..perasakan dgn garam n gula.rasa n tambah ape yg patut ya....
2. Bila da sesuaikan rasa n sos menggelegak, matikan api. sebatikan tepung jagung dengan air dan curah dlm kuah sos td..kacau rata sampai likat.. tapiskan.. sedia dihidang... tabur bijan jika suka... sos ni rasa pedas, sedikit manis n masam...


TQ..selamat mencuba :-)

No comments:

Post a Comment